Ga naar de inhoud
alcohol wijn water zomer

11 tips om minder te drinken

9 augustus 2017 Leestijd:

Zo houd je je drinkgedrag - ook in de zomer - in de hand

Acht op de tien Nederlanders drinken alcohol. De een meer dan de ander. Het advies van de Gezondheidsraad is om niet te drinken of in ieder geval niet meer dan 1 glas alcohol per dag. Maar dat valt nog niet mee. Zeker niet in de zomer wanneer onze levens zich rondom de barbecue of op een terras afspelen. Hoe hou je het toch een beetje in de hand? Hieronder 11 tips.

  1. Drink als je dorst hebt geen alcohol. Van alcohol (ook bier!) krijg je juist meer dorst.
  2. Vervang een of twee biertjes of cocktails door een alcoholvrije variant.
  3. Maak er een gewoonte van om in een restaurant ook altijd een karaf water te bestellen.
  4. Schenk geen grotere of vollere glazen dan standaard. De grootte van het glas wordt aangepast aan het alcoholgehalte. Hoe sterker de drank, hoe kleiner het glas. In bier is het alcoholpercentage immers lager dan in wijn of whiskey. Gebruik je een glas dat speciaal is gemaakt voor die drank, dan krijg je ongeveer 10 gram alcohol per glas binnen.
  5. Merk je dat je altijd op bepaalde momenten een drankje neemt? Kijk of je dat patroon kan doorbreken, door bijvoorbeeld op die momenten te sporten.
  6. Een drankje afslaan kan ongemakkelijk voelen. Het helpt dan als je een goede reactie in de aanslag hebt. Bijvoorbeeld: 'Vandaag is mijn alcholvrije dag. Daar wil ik me graag aan houden.'
  7. Ga met de auto en wees de bob.
  8. Bouw af en toe een alcoholvrije periode in. Je merkt dan dat het makkelijker is dan je denkt om alcohol te laten staan.
  9. Maak met jezelf de afspraak om niet alleen te drinken.
  10. Laat je niet afleiden door de uitspraak 'zit de vijf al in de klok?' Deze is vaak aanleiding om eerder - 'Het is 12.05 uur, dus kom maar door!'- een drankje in te schenken dan je eigenlijk acceptabel vindt.
  11. Je bewust zijn van hoeveel je eigenlijk drinkt, kan behulpzaam zijn. Je kunt dan een alcoholdagboek bijhouden. Noteer bijvoorbeeld een maand lang hoeveel je drinkt, wanneer en met wie. Als er een reden was voor het drinken, schrijf die dan ook op. Er kan een leuke aanleiding zijn geweest, bijvoorbeeld een feestje. Maar misschien dronk je vanwege stress, verveling of ruzie. Na een maand bekijk je of er een bepaald patroon in je drinkgedrag zit. En je ‘ontvriendt’ natuurlijk meteen je grootste drinking buddy’s ;-)

Wat weet jij over alcohol?

Wist je dat…

… als je 1 glas drinkt met 10 gr alcohol een man ongeveer een promillage van 0,2 en een vrouw ongeveer 0,3 heeft? Het promillage hangt verder af van onder andere gewicht en de werking van de lever.

… de wettelijke limiet voor deelname aan het verkeer is gesteld op een promillage van 0,5 en 0,2 voor beginnende bestuurders?

… het risico op borstkanker toeneemt ook bij matig gebruik (1 glas per dag)

… een gram alcohol levert 7 kilocalorieën. Dat is meer dan koolhydraten en eiwitten (4 kcal) en minder dan vetten (9 kcal). De totale hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt met alcoholische dranken hangt ook af van de hoeveelheid suiker die in de drank zit.    

Dit artikel is tot stand gekomen op basis van informatie van het Trimbos Instituut en het Voedingscentrum.