Ga naar de inhoud

Fitte feestdagen

22 december 2017 Leestijd:

10 tips

December betekent feest. Lichtjes op straat, kerstliedjes op de radio, kerstboom, cadeautjes, lange avonden met familie en vrienden… So far, so good. Maar er is nog iets waar we onmogelijk omheen kunnen: heel veel en lekker eten. Ik, Tamar, werk op de social media afdeling van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en ben daarnaast sportinstructrice. In dit blog geef ik je 10 tips om fit de feestdagen door te komen.

De overvloed aan eten is de reden dat ik de decembermaand altijd met gemengde gevoelens tegemoet ga. Enerzijds verheug ik me op alle gezelligheid, anderzijds maak ik me een beetje zorgen over al die borrelhappen, kerstdiners van vijf gangen en glazen champagne en die ik weer ‘moet’ wegstouwen. Want het is natuurlijk ongezellig om niet met de rest mee te eten.

Kop in het zand

Nu kan ik ervoor kiezen om me in december even lekker te laten gaan en de schade pas in het nieuwe jaar onder ogen te zien. Een paar goede voornemens zijn nooit weg, dus die overtollige kerstkilo’s kunnen mooi op het lijstje. Velen zullen in december deze ‘kop-in- het-zand’- methode hanteren. Nietwaar? ;-)

Bewust

Maar voor wie daar niet gelukkig van wordt, inclusief ikzelf, geef ik hieronder wat tips om zonder kleerscheuren de feestdagen door te komen. Het is namelijk niet zo moeilijk om er een paar kilo aan te eten, maar een stuk lastiger om ze er weer af te krijgen. Zeker als je geen liefhebber van diëten of een doorgewinterde sporter bent. Niet voor niets dat het voornemen om af te vallen bij de meeste mensen voor eind januari alweer is gestrand.

10 tips

1. December wordt gezien als een feestmaand, maar in feite zijn er slechts vier echte feestdagen. Het is verleidelijk om de hele maand in feeststemming door te brengen, maar het is wel zo verstandig om het zoveel mogelijk bij de feestdagen zelf te houden.

2. Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet eten. Voorraden eten lijken zich soms als vanzelf op te hopen in je keukenkastjes. Die aanbiedingen in de supermarkt zijn verleidelijk en werkgevers geven hun eindejaarspresentjes ook graag in de vorm van lekkers. En als het eenmaal binnen handbereik ligt, dan is de kans groot dat het ook op gaat. In de supermarkt beslissen dat je niet te veel wil snoepen is makkelijker dan de verleiding weerstaan als je al met één hand in die zak kerstkransjes zit.

3. En als je dan een kerststol koopt, moet dat dan meteen die XL zijn of is een kleinere eigenlijk ook wel voldoende? Misselijk word je hoe dan ook, maar met een kleiner exemplaar voorkom je dat je er de volgende dag (of na een paar uur al) opnieuw aan begint.

4. Als je in één keer een zak kerstkransjes leeg eet, dan baal je achteraf. De vraag ‘Wat wil ik nú en wat wil ik écht?’ wil nog wel eens helpen. Nú wil je die zak leeg eten, maar je weet ook dat je achteraf spijt hebt en dan had je gewild dat je had gekozen voor wat je écht wil: gezond eten en op gewicht blijven. Door te anticiperen op het spijtgevoel achteraf, kun je jezelf er wellicht van weerhouden te veel te eten.

5. Denk daarbij ook aan de formulering die je voor jezelf hanteert. Mág je niet snoepen? Of wíl je niet snoepen? ‘Mogen’ impliceert een restrictie die van buitenaf wordt opgelegd, terwijl ‘willen’ een vrije keuze betekent. Je niet volledig laten gaan in december en zo veel mogelijk gezond blijven eten, doe je uiteindelijk voor jezelf. Bedenk dat steeds bij de keuzes die je maakt.

6. Toch die zak kerstkransjes in één keer leeg? Bedenk dan dat je er op dat moment niet veel meer aan kunt doen. Probeer te relativeren: blijvend aankomen doe je alleen als je structureel te veel eet. Als je af en toe een uitspatting hebt, betekent dat niet dat die kilo extra er nooit meer vanaf gaan. Die verdwijnen meestal vanzelf als je weer ‘normaal’ gaat eten.

7. Voer juist in december balansdagen in. Het is natuurlijk het meest ideaal om elke dag keurig binnen je energiebehoefte te eten. Maar iedereen eet weleens te veel, zeker op een feestdag. Door de dag erna dan juist iets minder te eten, compenseer je het overschot en blijft de schade beperkt.

8. En ook op de feestdagen zelf kun je een beetje balansen. Het is natuurlijk wel eens lekker om nergens over na te denken en alles naar binnen te werken wat je tegenkomt, maar is soms alleen proeven niet ook genoeg? Dingen die na één hap eigenlijk niet zo lekker blijken, kun je net zo goed laten liggen. Zo houd je ruimte over voor de dingen die je wel echt lekker vindt en kun je daar extra van genieten.

9. Vergelijk van tevoren: het ene lekkers bevat meer calorieën dan het andere. En bestaan handige lijstjes op internet die allerlei verschillende soorten snoepgoed met elkaar vergelijken. Chocola is niet de beste keus voor de lijn, maar kaneelsterren of schuimkransjes blijken relatief wel mee te vallen.

10. Blijf sporten! Voor veel mensen is het onvermijdelijk dat ze in december wat meer eten en snoepen dan normaal. Juist dan is het extra belangrijk om wel te blijven bewegen, waardoor je dat extra beetje lekkers heus wel kunt hebben. Daarmee voorkom je dat je de controle over je gezonde levensstijl kwijtraakt en je de handdoek helemaal in de ring gooit.

Fijne feestdagen!