Ga naar de inhoud

Hersenen, hoe kun je ze gezond houden?

28 juni 2017 Leestijd:
Door de Hersenstichting. Dit artikel is onderdeel van een serie geschreven door de Hersenstichting voor PlusVWS

Of je nu  televisie kijkt, eten kookt of een boek leest… Goedwerkende hersenen zijn bij alles wat je doet van levensbelang. Om te kunnen functioneren in het dagelijks leven, moeten we kunnen onthouden, plannen, redeneren en beslissen. Je hersenen zorgen ervoor dat je dit allemaal kunt uitvoeren. Naarmate je ouder wordt, kun je beginnen te merken dat sommige functies minder worden. Of ze kosten meer moeite dan eerst. Hoewel deze veranderingen bij het ouder worden horen, kun je wel degelijk wat doen om je hersenen en de verschillende mentale functies in een goede conditie te houden. 

Beweeg regelmatig
Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op onder andere het geheugen, aandacht en het verwerken van informatie. Met regelmatig bedoelen we: minimaal een half uur per dag. Hierbij is het belangrijk dat je hartslag omhoog gaat.

Beweging zorgt voor de afgifte van bepaalde stoffen, neurotrofines, in de hersenen. Deze stoffen zijn belangrijk voor de ontwikkeling, groei en het functioneren van hersencellen. Onder invloed van neurotrofines worden er nieuwe hersencellen en verbindingen tussen de hersencellen aangemaakt. Daarnaast zorgen neurotrofines voor een betere bloedvoorziening. Dus daarmee is er een beteretoevoer van voeding en zuurstof naar de hersenen. 

En als je beweegt, heb je ook nog het gunstige effect van dopamine,. Dit stofje speelt een rol bij de communicatie tussen hersencellen. En je voelt je ook nog eens beter door deze natuurlijke oppepper!

Slaap voldoende
Slaap lijkt een belangrijke invloed te hebben op het geheugen; door slaap onthouden we wat we overdag geleerd hebben. Ook helpt slaap bij het schoonhouden van de hersenen. Tijdens de slaap lijken de hersenen namelijk als het ware ‘een wasbeurt’ te krijgen. Een bepaald type hersencellen krimpt tijdens de slaap, waardoor er meer ruimte in onze hersenen ontstaat en schadelijke stoffen mogelijk beter weggespoeld en afgevoerd kunnen worden.


 

Eet gevarieerd en gezond
Verschillende studies laten zien dat een gezond voedingspatroon, met voldoende onverzadigde vetzuren, antioxidanten, vitaminen, mineralen en vetzuren, een positief effect heeft op de mentale functies (onder andere het geheugen). Het zogenaamde mediterrane dieet is van positieve invloed op de hersenen. Dit dieet is rijk aan vis, fruit, zuidvruchten, peulvruchten en olijfolie. Ook bevat het veel gezonde vezels en antioxidanten, en juist weinig verzadigde vetten.

Onderneem regelmatig nieuwe activiteiten
Blijf je hersenen regelmatig uitdagen. Dit kunt u doen door regelmatig activiteiten te ondernemen die nieuw en leuk zijn. Zolang u wordt uitgedaagd, worden er nieuwe verbindingen in de hersenen aangelegd. Het aanleggen van nieuwe verbindingen stopt niet als je volwassen bent. Dit gaat nog door tot op hoge leeftijd. Dus maak eens een  nieuwe puzzel, volg een talencursus, of neem eens een andere route naar je werk. 

Aan de slag! 
Om de hersenen zo gezond mogelijk te houden, is een gezonde leefstijl heeft met genoeg beweging, gezonde voeding en voldoende slaap van belang. Wat goed is voor het hart, is ook goed voor de hersenen. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig nieuwe uitdagingen aan te gaan. 

Kijk voor meer informatie op www.hersenstichting.nl. Hier kun je ook gratis folders downloaden of bestellen: https://www.hersenstichting.nl/webwinkel/alle-uitgaven  

de Hersenstichting. Dit artikel is onderdeel van een serie geschreven door de Hersenstichting voor PlusVWS

De Hersenstichting zet alles op alles om hersenen gezond te houden, hersenaandoeningen te genezen en patiëntenzorg te verbeteren. Om dit te bereiken laten ze onderzoek doen, geven ze voorlichting en voeren ze vernieuwende projecten uit.