Ga naar de inhoud
Een zwangere vrouw die een sigaret doormidden breekt

Zwanger en stoppen met roken?

10 maart 2017 Leestijd:
Door Monique Boon

Monique geeft tips

Iedereen weet: zwanger zijn en roken gaan niet samen. Toch blijkt zo’n 9% van de zwangere vrouwen nog te roken tijdens de zwangerschap. Hoe kan dat nou? En waarom is stoppen met roken zo belangrijk voor je ongeboren baby?

Monique Boon is verpleegkundige op de poli ‘Op Komst’ voor moeders en kinderen in HMC Westeinde in Den Haag. Zij heeft er haar missie van gemaakt zoveel mogelijk zwangere (rokende) vrouwen te helpen met succesvol stoppen met roken. En dat doet ze goed!

Afgelopen jaar heeft Monique 38 zwangere rokers begeleid. Van deze 38, heeft zij er 20 kunnen helpen om volledig te stoppen met roken. De overige 13 hebben zwaar geminderd. Een hele prestatie. Monique legt uit waarom zij zich hier zo voor inzet: “Dat roken slecht is weet iedereen. Maar veel mensen zijn zich nog niet bewust van de gevolgen die sigaretten hebben op ongeboren kindjes. Zo heeft een baby van een rokende moeder meer kans op aangeboren afwijkingen, vroeggeboorte, een te laag geboortegewicht en gedragsproblemen op latere leeftijd. Ik wil mensen helpen inzien dat stoppen daarom essentieel is.

Ook erken ik hoe moeilijk stoppen is en zal daarom nooit met een wijzend vingertje te werk gaan. Ik wil coachen, op maat. Want iedereen is anders. En iedereen stopt anders.”

Maar waarom zijn sigaretten nou zo verslavend? Dat komt door de nicotine die in sigaretten zit. Het opsteken van een sigaret bevredigt de nicotinebehoefte binnen 7 seconden. Gelijk daalt de bloeddruk en neemt stress af. Dat maakt het zo’n verslavend middel. “Toch is roken slechter dan de stress die stoppen oplevert.” Zegt Monique.

“Een andere stof die vrijkomt bij het roken van sigaretten is koolmonixide. Dit stofje zorgt letterlijk voor zuurstoftekort in jouw bloed. Zo krijgen je organen, en dus ook de baby, veel minder zuurstof. Stress heb je maar even. Na de derde dag stoppen wordt het steeds makkelijker. De derde dag is het moeilijkst want dan zijn de ontwenningsverschijnselen op hun hoogtepunt.”

Stoppen is moeilijk. Maar met hulp kun je er komen. Hulp van je partner, omgeving, verloskundige en misschien wel Monique.

Portret van verpleegkundige Monique Boon
Monique Boon. Beeld: ©Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Alvast aan de slag? Monique geeft tips:


TIP 1:  Wist je dat de zin in een sigaret na 5 minuten al afneemt? Je hoeft jezelf dus maar 5 minuten af te leiden! Geen idee hoe je die tijd kunt opvulen? Dit zijn een paar activiteiten die om en nabij de 5 minuten duren: Een potje candy crush. Een youtube-tutorial volgen (bijvoorbeeld: hoe knip ik mijn eigen haar?). Nagels lakken. Een vriendin bellen. Je kat/hond/kanariepiet knuffelen. Online babykleertjes shoppen. Een blokje om (naar de poort en terug telt ook). Laurierdrop eten (dat smaakt vies in combinatie met een sigaret). En tot slot: kauwgom kauwen. Heel veel kauwgom.


TIP 2: Wanneer je stopt met roken, let dan ook op de hoeveelheid koffie (of andere cafeïnehoudende dranken) die je drinkt. Je kunt van cafeïne namelijk hartkloppingen krijgen. De nicotine in sigaretten breekt de cafeïne sneller af. Zo kun je onterecht denken dat de hartkloppingen een ontwenningsverschijnsel zijn. Daarnaast is het überhaupt verstandig niet teveel cafeïnehoudende dranken te drinken. Maximaal 1 per dag.


TIP 3: Maak een potje waar je geld instopt. Geld dat je normaal kwijt bent aan sigaretten. Rook je een pakje per dag? Dan bespaar je per maand zo’n €200,-. Dat is een flink bedrag. Spreek daarnaast bijvoorbeeld af dat je iedere keer als je een maand gestopt bent het geld uit het potje haalt en iets leuks voor de baby op komst koopt.


TIP 4: Stop samen! Want: stoppen met roken is makkelijker voor mannen dan voor vrouwen. Zij hebben namelijk veel minder last van ontwenningsverschijnselen. Papa heeft dus geen excuus meer. Naast dat dit zorgt voor een rookvrije omgeving wanneer jullie baby er straks is, heb jij ook steun aan je partner wanneer het even moeilijk wordt én kom je niet in de verleiding. Win-win-win.


TIP 5: Nicotinevervangers verdubbelen de kans van slagen tijdens het stoppen. Zo heb je pleisters, inhalers, kauwgom, zuigtabletten en smelttabletten (die laatste zijn erg vriendelijk voor de kleine portemonnee) die je een heel eind op weg kunnen helpen. Wil je hier gebruik van maken? Ga altijd even langs de dokter om advies te vragen.

Meer info

Wil je meer lezen over stoppen met roken tijdens je zwangerschap of een zwangere vrouw in je omgeving helpen? Kijk op: www.helpeenstopper.nl en/of www.ikstopnu.nl. Ook kun je aangeven bij je verloskundige hulp te willen bij het stoppen met roken. Heb je het einde van het blog gehaald met de twee rietjes in je mond? Of kreeg je het halverwege toch zó benauwd dat je het niet meer op kon brengen? Dat is wat jouw baby voelt, iedere keer dat jij een sigaret opsteekt.Hopelijk heeft dit je nóg meer motivatie gegeven om te stoppen.

Roken tijdens de zwangerschap is schadelijk. Verminderde vruchtbaarheid, zwangerschapscomplicaties, aangeboren afwijkingen, vroeggeboorte, te laag gebortegewicht, verinderde gezondheid op lange termijn en overlijden. Stop met roken tijdens de zwangerschap.
Beeld: ©Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Help een stopper stoppen

Monique Boon

Monique Boon is verpleegkundige op de poli ‘Op Komst’ voor moeders en kinderen in HMC Westeinde in Den Haag.